torsdag 31 oktober 2013

Sötsuget tog över....

...mitt liv i dag. Det var tänkt att jag som alla andra kvällar skulle sätta mig vid stickmaskinen och jobba några timmar. Håller på och förbereder mig inför alla julmarknader som börjar om endast en månad.
Det här är min favoritkaka, med smak av farinsocker, kanel och tranbär. Om ni vill prova baka den så får ni receptet här:

125 gr   rumsvarmt smör
1/2 dl    socker
2 1/2 dl farinsocker
1 ägg                              *vispa ihop dessa fyra ingredienser.

4 dl       vetemjöl
1/2 tsk  bakpulver
1/2 tsk  bikarbonat
2 tsk     vaniljsocker
1 1/2 tsk kanel
1/2 tsk   salt                     * blanda ner dessa ingredienser i smeten och vispa ihop ordentligt.

1 1/2 dl tranbär
1 1/2 dl solrosfrön            * rör ner detta för hand. Lägg till grovt hackad choklad om man känner för det.

Rulla till bollar, storleken kan du bestämma själv. Grädda i 175 grader i ca 15-18 min, beroende på storleken på kakorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar